
Herhjemme ser det anderledes ud. Her kører DSB ikke med underskud, tværtimod. Siden man under den tidligere regering gav DSB mere selvstændighed og lavede 5 års aftaler, så man ikke ved hver finanslov lige skulle vedtage 10-minutters drift på strækninger med 2 passagerer i døgnet, for at please et 90. mandats vælgere, har DSB præsteret overskud.
Overskud som man jo så passende kunne have brugt på investeringer - eller måske endda brugt på at sætte priser ned, eller blot holde dem i ro. Altså, hvis pengene var blevet i DSB. Men det er de ikke - for dem har staten (regeringen) siden 2002 været inde og nuppe. I alt har de taget 5,3 milliarder i overskud - 93 % af overskuddet - siden 2002.
Så - hvis det iøvrigt passede at regeringens skattelettelser har været fuldt finansieret, hvad det jo ikke gør - kunne man sige, at man ved købet af en billet til 23 kroner var med til at betale for dem. Så direktøren i Nordsjælland kunne få råd til en ny bil?

Åh - og taktserne stiger iøvrigt igen efter nytår. Da stiger prisen på en billet til kr 24. Og et 2-zoners klippekort stiger med 5 kr til kr 140.
(I Rom har prisen ligget fast på 1 € i hvertfald fra 2005 kan man se på den billet jeg fandt på nettet. Det vil da også være et helvede for dem at ændre, da det jo er dejligt enkelt at automaterne skal modtage en 1€ mønt.)
Ceterum censeo Facebook esse delendam.
0 kommentarer:
Send en kommentar