Leoparddrengens
Public Key

lørdag den 16. marts 2013

Min søns ven

1 kommentar
Min yngste søn har en skolekammerat - en ven - som kommer ret ofte hos os. Vi kan kalde ham Sigurd.

Jeg kan ikke lade være at se Sigurd som lidt af et fænomen.

Han har ikke styr på ret meget, men det afholder ham ikke fra at tale meget.

Der hvor han er mest bemærkelsesværdig, er hans retningssans & stedsans - eller rettere, hans mangel på samme. Vi bor i en lejlighed, hvis størrelse ikke er imponerende, og den skulle være ret let at overskue. Alligevel lykkes det ham gang på gang at gå den forkerte vej, og ind i forkerte værelser.

Den anden dag lykkedes det ham at fare vild på vores toilet i skabsstørrelse. Eller, ok, faret vild var han måske ikke, men an kunne ihvertfald ikke finde ud af at komme ud igen - han havde slået slå for, som han ikke kunne få op.

Han kommer ellers ret ofte på det toilet - hvergang han er hos os, er han ude og skide. Som regel uden at skylle ud bagefter.

Men hvor der kommer noget ud, skal der jo også noget ind. Han spiser vanvittigt meget, mindst 3 gange så meget som mine egne børn. "Jeg er sulten, jeg vil ha' noget at spise!" lyder det fra ham fra han er kommet til han er gået. Hvor han som regel vil ha' noget med på vejen, også.

Høflige formuleringer er ikke noget han går så meget op i - eller kender til - men der er vel heller ingen grund til at holde sig tilbage, hvis man vil have noget.

Hvis man taler til ham, hører han det ikke. Ikke at man bliver ignoreret på en ond måde, han hører på ikke efter. Så når jeg ind imellem har prøvet - venligt - at fortælle ham hvordan man også kan gøre, så preller det tydeligvis helt af.

Som sagt, et fænomen.

Men min yngste søn bliver ved at holde af ham. Og det er jo det vigtigste.

Og så slog det mig pludselig idag, at om 25 år er Sigurd sikkert stor politiker.

Ceterum censeo Facebook esse delendam.

fredag den 15. marts 2013

Tip: Sådan får du twitter cards på din Blogger-blog

Ingen kommentarer
Som jeg skrev den anden dag, anbefaler jeg at man tilføjer twitter cards til sit site. Her er en vejledning i at gøre det, hvis man har en Blogger-blog:

Man bruger Bloggers indbyggede mulighed for at skrive metatags i forhold til søgning - nu bruger man det bare istedet (eller også) til twitter cards.

Så det første, man skal gøre, er at slå metatags til, hvis de ikke allerede er det, og skrive en genrel beskrivelse af bloggen - den som vil komme på et twitterguide, hvis der bar er link til bloggen selv, ikke til et indlæg.

I Kontrolpanelet går du ind i Indstillinger og derunder i Søgeindstillinger. Her ser du som øverste punkt Metatags. Klik Ja til at tilføje søgebeskrivelsen, og skriv din generelle beskrivelse, og Gem Ændringer.

Nu kommer så det mere hardcore, hvor du skal rette i din blogs skabelon. Jeg har tidligere skrevet hvordan du henter din skabelon - gør det, så du har den som back-up. Og hvis du er helt blank på det næste - så skal du nok lade være med at forsøge dig, og søge hjælp til det ...

Men du skal indsætte nedenstående i <header>-sektionen af din blog - jeg vil foreslå du lægger det ind umiddelbart der hvor du finder
   <b:skin><![CDATA[
det skulle være til at finde.

Husk at rette @Leoparddrengen til dit eget twitternavn!

<!-- twitter cards -->
    <meta content='summary' name='twitter:card'/>
    <meta content='@Leoparddrengen' name='twitter:creator'/>
    <b:if cond='data:blog.pageType == &quot;item&quot;'>
        <meta expr:content='data:blog.url' name='twitter:url'/>
        <meta expr:content='data:blog.pageName' name='twitter:title'/>
    <b:else/>
        <meta expr:content='data:blog.homepageUrl' name='twitter:url'/>
        <meta expr:content='data:blog.title' name='twitter:title'/>
    </b:if>
    <meta expr:content='data:blog.metaDescription' name='twitter:description'/>

Hvis du gerne vil have dine søgebskrivelser til også at fungere overfor søgemaskiner (det vil jeg anbefale) kan du også tilføje denne linie:

    <meta expr:content='data:blog.metaDescription' name='description'/>

De første linier gør det, at de fortæller Twitter at det her er et resumé for en side, og at dit twitternavn skal stå som creator. De næste giver url på siden, og overskriften (i to versioner her, for om der er tale om et indlæg, eller link til bloggens forside). Find de tekniske forklaringer og yderligere oplysning på twitters dokumentation for twitter cards.

Den sidste linie angiver den egentlige beskrivelse for siden.

Som er den næste ting - du har givet en generel beskrivelse for bloggen, men du vil jo også have en for det enkelte indlæg - det er hele humlen.

Og den skriver du inde i editoren, for det enkelte indlæg, hvor der ude i højreside er et punkt som hedder Søgebeskrivelse - like this:


Det skal du så huske at skrive ved alle dine blogindlæg for fremtiden! Du kan også gå tilbage og rette dine tidligere indlæg, så de har en søgebeskrivelse, men om det er noget du gider, vil jeg lade være op til dig.

Opret nu et indlæg, og check at resultatet ser fornuftigt ud - det gør du ved at kigge på siden i din browser, brug funktionen til Vis kildetekst, og find twitter cards-delen. Det skal meget gerne stå de rigtige værdier i felterne. Check også på samme måde at bloggens forside ser rigtig ud, med den generelle beskrivelse.

Nu kan du så teste om det rent faktisk også fungerer i twitters øjne, ved at teste siden og forsiden med deres preview tool. Log ind, og angiv url'en på indlægget du har lavet - og se om det ser fornuftigt ud.

Det sidste skridt er så at ansøge twitter om at være med i twitter cards via denne formular, det tager 1-2 uger at få svar, er min erfaring. [Opdatering:] Det har så ændret sig, sites plejer nu at blive godkendt inden for et døgn, ofte efter få timer.

Pøj-pøj med det!

Ceterum censeo Facebook esse delendam.

tirsdag den 12. marts 2013

Anbefaling: brug dog twitter cards

4 kommentarer
Der er forbløffende få danske sites, der har fundet ud af at bruge twitter cards. Det hænger jo nok til dels sammen med at vi stadig er et tilbagestående land hvad angår twitter, men da det samtidigt virker ret tydeligt, at gennembruddet kommer snart, så er det et punkt hvor jeg vil anbefale danske forretninger at få fingeren ud.

Ikke mindst de danske mediehuse - jeg finder det helt for eksempel helt absurd, at ingen af de tre store morgenaviser benytter sig af twitter cards endnu.

Og hvad er de så, disse twitter cards? Jo, de er et lille resumé af indholdet af en side. Således at når nogen linker til siden på twitter, vises resuméet der - se for eksempel under dette tweet, som er et link til mit foregående indlæg:
Ved nogle tweets er det selvforklarende cirka hvad et link peger på, men andre er mere kryptiske. Som for eksempel: "Har I set det her? bit.ly/jHuhje". Når man har med en fyldt timeline at gøre, er man nødt til at veje hvert link, om det er et man vil bruge tid på - og der kan en teaser tekst altså være nyttig. Både for sitet, som på den måde - måske - kan overtale flere til at klikke ind, og for læseren, som har bedre mulighed for at vurdere på forhånd.

Det burde ikke være nogen overraskelse for nogen, at teaser kan være en god ting - de fleste bruger dem i en eller anden for på deres egne sites. Twitter cards er en måde at bringe dem over på twitter.

Nogle blogsystemer (som f. eks vistnok blogs på WordPress.com) har det allerede automatisk, men for de fleste kræver det en anelse programmering - man skal lægge sine teasers ind i nogle html meta-tags rettet mod twitter på siden.

Så kan man tilgengæld også tilføje oplysninger om skribentens og sitets twitterkonto, og lægge medier ind, med videre. Eller bare holde det helt jordnært med en skreven teaser. Den tekniske del kan man læse mere om på af twitter cards har twitter dokumenteret her. Jeg skriver nok en af dagene en guide til hvordan man enekelt lægger det ind i sin blogger blog. [Opdateret 15/3:] Guide til at komme twitter cards på Blogger-blog nu skrevet.

Den eneste hurdle er at man (indtil videre) skal ansøge twitter om at deltage. Min erfaring siger mig, at det tager ca 10 dage at få et site godkendt.

Jeg håber denne lille opfordring kan få flere til at bruge det i Danmark. For jeg synes altså det er meget rart med det preview på twitter.

Ceterum censeo Facebook esse delendam.

Fuck jer, Oracle

4 kommentarer
Omkring 1997 gjorde jeg mine første erfaringer med Java, det som dengang var et nyt programmeringssprog med et nyt koncept rettet mod internettet: det skulle kunne afvikles på alle computere, uden at man som programmør behøvede lave særudgaver, og det skulle kunne afvikles direkte i browseren.

Og jeg kunne lide sproget - ikke så hardcore som C++, som ellers var mit foretrukne dengang, men man slap så for at tænke over en masse detaljer. Og for en netværks-analfabet som mig, var det interessant at man fik en masse stuff omhandlende nettet med som del af sproget.

Så jeg var ret positiv i forhold til Java. Og selvom det egentligt rent praktisk har været begrænset hvor meget jeg har lavet i sproget, har jeg fortsat haft sympati for det.

Men sprogets anvendelse i browsere viste sig ikke at blive stor - dets tænkte rolle blev i stedet overtaget af det teknisk meget anderledes JavaScript, som på trods af navnet er noget helt andet.

Og Sun, som var de oprindelige udviklere af Java (og en masse andet), kunne ikke få deres forretningsmodel til at køre, og blev overtaget af Oracle.

Et firma som er kendt for at lave middelmådige produkter, men på en eller anden måde at tjene styrtende på det.

Og medmindre man roder med mods til Minecraft, eller skriver android-apps, eller på anden måde arbejder professionelt med Java, er det de færreste brugere rundt om i verden, der i dag egentlig har meget brug for Java.

Man hører da også mest om det, når der med tilsyneladende kortere og kortere mellemrum dukker fatale sikkerhedhuller op i Java. Huller, der gør det farligt at besøge websteder - hvis man altså har slået Java til.

Og vigtigst - huller, der kræver at man opdaterer sin java. Med det samme. Ellers risikerer du hvad som helst. Og du er stadig ikke sikker - for kun halvdelen af hullet er lukket - men bare rolig, om 14 dage kommer der en ny haste-update, og når den er inde, så er du sikker. Indtil næste gang.

Det er så hvad det er. Og levede vi ikke i NemID Danmark kunne vi sådan set være ligeglade. Men på grund af dette fejldesignede systems mystiske valg af Java som vejen til banken og offentlige myndigheder, er vi i Danmark tvunget til rent faktisk at opdatere vores Java-versioner, og ikke bare slå Java fra overalt. En situation der får folk rundt om i verden til at ryste på hovedet i undren over vores dumhed, når de hører om det.

Og så er det - ved denne faste, rituelle opdatering, at jeg gang på gang pisses af af Oracle. For her har de fundet en måde at tjene penge. En måde som er rent bondefangeri, men som gør at de kan tjene flere penge, des flere latterlige sikkerhedshuller med livsnødvendige efterfølgende opdateringer de formår at lave.

For når man er næsten færdig med sin Java-installation mødes man af denne popup:


Hvor Oracle anbefaler, at man sammen med sin fucking opdatering installerer en latterlig toolbar fra Ask.com  - samt gør Ask til ens default søgemaskine.

Vel at mærke - og det er det rigtigt slemme - med et flueben markeret, så man aktivt skal fravælge at få den ind.

Hvis man er rimeligt velbevandret i computere er dette ikke det store problem - så opdager man den slags, og fravælger den, og så er det ikke værre. Man bliver bare lidt irriteret.

Men jeg kender rigtigt mange, som ikke er de store lys hvad angår hvordan en computer virker. Og som kun kan foretage installationer ved at klikke Next, Next, Next.

Som så ender med en latterlig toolbar, og værst af alt, en default søgeside, som er noget lort. Og begge dele er møgbesværlige at komme af med, det er faktisk svært at skelne fra en virus. Det ved jeg, for det er mig, der ender med at skulle fjerne det lort fra venner og families computere.

Så fuck jer Oracle. I har endnu engang fundet en smart måde, hvor I kan tjene flere penge hvis I laver lort - for I får jo naturligvis nogle håndører hvergang I får snydt en Ask-søgemaskine ind på en computer. Og Ask, de tjener så penge på annoncerne på de søgninger folk pludselig tvinges til at udføre gennem deres uønskede søgeside. Og des mere lort i laver, des mere tjener i. For der er slevfølgeligt hvergang nogen som ikke får klikket sig fri.

I skulle krafteddeme skamme jer. Og miste retten til at udgive ting på nettet.

Men hvad der pisser mig allermest af, er at I har formået at gøre, at det Java jeg engang havde stor sympati for, i dag hænger mig ud af halsen.

Jeg kan kun anbefale, at man har så lidt med jer at gøre som muligt.

(Opdatering, 8/4: Jeg har nu skrevet en henvendelse om Oracles java-bondefangeri til Forbrugerombudsmanden.)

Ceterum censeo Facebook esse delendam.