Leoparddrengens
Public Key

torsdag den 7. oktober 2010, kl. 13.27

Mere facebook-had

Jeg var babysitter for mine børn hos min eks i går. Der bemærkede jeg et udklip som lå på hendes skrivebord (altså - det skal ikke forstås som at jeg snagede, det lå frit fremme, og vi brugte skrivebordet med computer) som var klippet ud af en reklame for et shoppingscenter. (Jeg anonymiserer lige centret, for jeg har ikke lyst til at give dem nogen reklameværdi af det her.)

Det handlede om at de søgte børnemodeller mellem 4-14 år. Og det er ikke en tanke jeg har noget imod - faktisk har jeg selv overvejet den yngste i den rolle, da han er meget fotogen, og sikkert ville synes det var sjovt. Så jeg læste hvad der stod - og blev faktisk jævnt sur.

Den korte historie var, at der inviteredes til prøvefotografering i dag, i centret. Der vil være en stylist til at hjælpe børnene, og alle får et billede til minde om dagen.

Men så kommer det:

Stem på vinderne på Facebook

Du kan være med til at bestemme hvilke søde og dejlige børn, der skal i finalen. Gå på [facebookadresse] og klik på "like" - så kan du fra den 13. okt. afgive din stemme.

Om konkurrencen

Børnene inddeles i fire aldersgrupper: 4-5, 6-8, 9-11 og 12-14 år. Der afvikles to runder af konkurrencen på Facebook. Første runde starter den 13. okt. De børn der opnår flest stemmer fortsætter til 2. runde, som skydes igang den 12. nov. Der kan kun afgives én stemme i hver aldersgruppe.

Til sidst udvælger en dommerkomité tre børn fra hver aldersgruppe. Komiteen består af [...]

Navnene på de udvalgte børnemodeller offentliggøres på Facebook og på [webadresse] den 1. dec. Vi kontakter alle familier til de udvalgte børn direkte. Børnemodellernes forældre modtager et gavekort til [centret] på 500 kroner hver gang barnet medvirker i en fotooptagelse.
Jeg finder det klamt.

For det første, alene det at man skal klikke på like for det skide center, for at få lov at stemme. Og på den måde spænde børnenes familier - bedstemødre, onkler og tanter etc på en reklamekampagne - med børnene spændt forrest.

For det andet den her aftemning om børnene - fra 4 år! - i al offentlighed, på internettet. Så de rigtigt kan finde ud af om de er populære eller ej i en tidlig alder!

Som jo alligevel bare munder ud i, at en dommerkomite udvælger de børn, de bare kunne have udvalgt til at strte med - uden al det svineri først (men ganske rigtigt også uden reklame for centret.)

Så kan folk jo fint komme og sige, at det da ikke er Facebooks skyld, det er centret og deres marketing. Men gu er det fucking ej. Det er jo lige præcis markedsføringsmetoder som det her, Facebook lægger op til og lever af - og som er en af grundene til jeg ikke kan holde Facebook ud. Facebook opstod oprindeligt som et site, hvor man kunne rate unge studiner, om de var Hot eller Not, og den tankegang er stadig hvad sitet i bund og grund lever af.

Men altså nu med børn i stedet for studiner spændt for vognen.

Ceterum censeo Facebook esse delendam.

2 kommentarer:

Steen AA sagde ...

Jeg elsker, når nogen hader noget. Selv hader jeg hunde. mvh.

Leoparddrengen sagde ...

Så vil du sikkert glæde dig over den footer, jeg nu har fundet på til alle indlæg... ;)