Leoparddrengens
Public Key

mandag den 19. april 2010, kl. 19.54

Statsstøtte til luftfarten?

Fucking nej, efter min mening.

Nu har den industri kørt med dumping priser i rigtig mange år, og alle ved at rigtigt mange selskaber kører på kanten, og faktisk ude over den. Men de kan ikke tage sig sammen til at gå nedenom og hjem, og blive fusioneret - så de kører videre med underskud & forgældning til følge.

Derfor er de selvfølgelig rigtigt langt fra at være rustet til en situation som den nuværende - og de skal nok ikke regne med stor villighed til ydelse af kredit fra banker - så situationen er klart desperat for dem.

Men hvis staterne går ind og finansierer deres underskud nu, er de reelt også med til at finansiere deres dumping af priserne med tilbagevirkende kraft.

Og hvad vil der egentlig ske, hvis antallet af selskaber i Europa bliver reduceret til for eksempel det halve? Bortset fra en turbulent periode, vil det nok ikke betyde det store - for hvor der er markeder til at blive fløjet, skal der jo nok blive fløjet (hvis der altså ikke er aske). Og hvem der egentlig gør det, betyder vel ikke det store.

Tværtimod kan man håbe på mere reelle (højere) priser og færre afgange - altsammen til gavn for miljøet & klimaet. Er der overhovedet gode argumenter for at støtte luftfartsselskaber, andet end at det "er synd for dem"? Hvilket jeg synes er et rigtigt dårligt argument, når det handler om selskaber.

(Og hvordan har man iøvrigt tænkt sig den statsstøtte skal fordeles? Til de statsejede selskaber - eller til alle? Og hvor meget, så? Baseret på antal aflyste afgange, eller hvordan? Jeg har meget svært ved at se en retfærdig måde at fordele sådan en støtte.)

Derimod kan jeg se mange gode grunde til, at stater kan være tvunget til at yde lån eller lignende til lufthavne og andre infrastrukturnødvendige selskaber - for infrastrukturen er ligesom nødt til at være der, for at der overhovedet kan flyves.

Men allerhelst så jeg jo, som allerede berørt, at man genovervejer hele brugen af luften, om der ikke for rigtigt meget er mange smartere måder at gøre tingene på, end nødvendigvis at proppe passagerer og varer i fly.

Ceterum censeo Facebook esse delendam.

0 kommentarer: