Leoparddrengens
Public Key

tirsdag den 12. marts 2013, kl. 12.22

Anbefaling: brug dog twitter cards

Der er forbløffende få danske sites, der har fundet ud af at bruge twitter cards. Det hænger jo nok til dels sammen med at vi stadig er et tilbagestående land hvad angår twitter, men da det samtidigt virker ret tydeligt, at gennembruddet kommer snart, så er det et punkt hvor jeg vil anbefale danske forretninger at få fingeren ud.

Ikke mindst de danske mediehuse - jeg finder det helt for eksempel helt absurd, at ingen af de tre store morgenaviser benytter sig af twitter cards endnu.

Og hvad er de så, disse twitter cards? Jo, de er et lille resumé af indholdet af en side. Således at når nogen linker til siden på twitter, vises resuméet der - se for eksempel under dette tweet, som er et link til mit foregående indlæg:
Ved nogle tweets er det selvforklarende cirka hvad et link peger på, men andre er mere kryptiske. Som for eksempel: "Har I set det her? bit.ly/jHuhje". Når man har med en fyldt timeline at gøre, er man nødt til at veje hvert link, om det er et man vil bruge tid på - og der kan en teaser tekst altså være nyttig. Både for sitet, som på den måde - måske - kan overtale flere til at klikke ind, og for læseren, som har bedre mulighed for at vurdere på forhånd.

Det burde ikke være nogen overraskelse for nogen, at teaser kan være en god ting - de fleste bruger dem i en eller anden for på deres egne sites. Twitter cards er en måde at bringe dem over på twitter.

Nogle blogsystemer (som f. eks vistnok blogs på WordPress.com) har det allerede automatisk, men for de fleste kræver det en anelse programmering - man skal lægge sine teasers ind i nogle html meta-tags rettet mod twitter på siden.

Så kan man tilgengæld også tilføje oplysninger om skribentens og sitets twitterkonto, og lægge medier ind, med videre. Eller bare holde det helt jordnært med en skreven teaser. Den tekniske del kan man læse mere om på af twitter cards har twitter dokumenteret her. Jeg skriver nok en af dagene en guide til hvordan man enekelt lægger det ind i sin blogger blog. [Opdateret 15/3:] Guide til at komme twitter cards på Blogger-blog nu skrevet.

Den eneste hurdle er at man (indtil videre) skal ansøge twitter om at deltage. Min erfaring siger mig, at det tager ca 10 dage at få et site godkendt.

Jeg håber denne lille opfordring kan få flere til at bruge det i Danmark. For jeg synes altså det er meget rart med det preview på twitter.

Ceterum censeo Facebook esse delendam.

4 kommentarer:

Husmoder sagde ...

Det kendte jeg overhovedet ikke til.. de der cards. men du har ret - de er jo dødsmarte. Og især med so much to do - so little time.

Leoparddrengen sagde ...

Jep, de er smarte ;)

Såvidt jeg husker skriver du også i Blogger / Blogspot - jeg har nu skrevet en guide til at tilføje dem i Blogger - men den er nok tildels lidt teknisk, det kan ikke helt undgås.

Tobias Schwartz Leonhardt sagde ...

Hej Leoparddreng.

I 'Opsang til de danske medier afskriver du URL-forkortere som levn fra en anden tid. Jeg bemærker imidlertid, at du i dette indlæg har anvendt bitly. Er det blevet fedt igen? :)

Leoparddrengen sagde ...

@Tobias

Nånå, man tror nok man er smart, hva'?! ;)

Okay, indrømmet, det er du også lidt - men nok ikke helt så meget som du tror.

For det første er indlægget om at medierne ikke kan finde ud af twitter skrevet ca ½ år efter dette. Det er forståeligt hvis du ikke ser det sådan, da alle indlæg i twitterguide i url'en er dateret 1/9 2012, men det har med tekniske årsager og sorteringen af indlæggende at gøre (kort sagt bruger jeg blogger.com på en måde den ikke var beregnet til).

Så der er ihvertfald ike tale om det er blevet fedt igen.

For det andet - bare for at være præcis - bruger jeg ikke bit.ly i indlægget, men jeg embedder et auopostet tweet som bruger bit.ly - og det er faktisk her med vilje, netop for at vise hvordan twitter cards kan tilføje info, der hvor tweeter ikke selv har fundet det umagen værd at lave et synderligt beskrivende tweet, og endda bruger intetsigende url.

Men, for det tredje, du har ret. Jeg bruger autopost når jeg laver nye blogindlæg - og dette er IMO helt okay, skal jeg skynde mig at sige, i og med de i dag udgør under én procent af mine tweets. Men det er noget autopost jeg satte op for ca 4 år siden - hvor url-forkortere virkede som nogenlunde lige så pretty neat idea som digitalure engang gjorde - som jeg ikke har rodet med siden.

Selvfølgeligt bør jeg smage min egen medicin, og lave ordentlige URLs, også i autoposts, selvom de udgør under én procent af mine tweets (og dermed ikke - skulle jeg mene - er skæmmende på samme måde som et feed som ikke består af andet).

Så det vil jeg sætte mig for at lave om på en af dagene - tak for at pointere det ;)

(Også selvom jeg så ville have haft sværere ved at lave eksemplet til netop dette indlæg ægte ...)