Da den ældste havde fødselsdag for 3 ugers tid siden, fik han blandt meget andet Civilzation 5. Officielt af min mor, men idéen og indkøbet var mit. Og selvom han bestemt blev lykkelig for det, og det var noget af det han mest ønskede sig, var det måske ikke helt uselvisk fra min side. For så kunne jeg jo også benytte det...
Jeg har nu fået spillet et helt spil igennem, og sendt et rumskib til Alpha Centauri - den traditionelle, oprindelige måde at vinde. Og føler jeg er rustet nok til at give en form for vurdering. Men en helt dybtgående analyse kan jeg ikke give, der er for meget jeg ikke har prøvet, samt at jeg spillede den igennem på for lav sværhedsgrad til at sige noget om AI'et, when the going gets tough.
Men altså: det der slog mig først, var hvor meget der var forandret i forhold til IV'eren. Det er et helt nyt spil - naturligvis bygget over samme koncept, at opbygge en civilisation fra steanalderniveau, og bringe den frem til moderne tid - og længere.
Men det at det var et nyt spil, burde måske ikke overraske mig - i alle de inkarnationer jeg har prøvet (og det er dem alle, bortset fra III'eren) har skiftet i forhold til tidligere været massivt. Der har virkelig aldrig været tale om opgraderinger.
Af helt basale forandringer i V'eren kan nævnes, at kortet nu er baseret på hexagoner (hvorfor jeg konsekvent spiller med grid på, ellers kan det godt være lidt svært at overskue hvor felterne går). Og at det traditionelle kors, der viste hvilke felter en by kunne udnytte, er væk. De kan nu sprede sig meget længere, men selvfølgelig ikke bruge felter udnyttet af en anden by.
Og de kulturelle grænser er en del mere formbare - man kan købe felter, som man lægger til sine grænser, istedet for at vente på at ens kultur spreder sig. Felterne koster så mere, des længere de er fra en by.
Men den helt store forskel er, hvordan man kan bruge sine hære. I IV'eren handlede det grundlæggende om at opbygge nogle gode store stakke, af assorterede enheder, og være forberedt på at man mistede en del enheder ved angreb.
I V'eren er der ingen stakke! Der kan kun være en kampenhed (og en civil) i hvert felt! Hvilket gør at man skal se kampene på en ganske anden, og - synes jeg - mere taktisk interessant måde. Enheder med ranged weapons - fra bueskytter til artilleri - kan så angribe fjender flere felter væk; men skal helst have en nærkampsenhed til at beskytte sig fra at komme i nærkamp.
Og byer har et indbygget forsvar - væk er den tid, hvor man sendte en enhed på togt, og der så pludseligt kom en uset barbar til hest, og to ens hovedstad. Eller noget. Som hurtigt kunne gøre at man mistede lysten til at spille videre. Det forsvar kan så forstærkes en del, hvis man sætter en enhed som garnison, men man føler sig ikke tvunget til at have en der konstant.
Et nyt koncept er Social Policies. Som sådan set er en modificering af tidligere tiders civics. Men disse policies køber man, efterhånden som man får mere kultur, og har stor betydning for hvordan ens civilisation udvikler sig - ihvertfald hvordan den udvikler sig mest effektivt. Man kan specialisere sig mere eller mindre i forskellige områder - og man kan sågar vinde spillet, ved at få nok af dem - det er den nye kulturelle sejr.
Ellers er spillet på en del områder blevet simplificeret og mere overskueligt. Væk er hele religionsdelen, som der ellers var gjort meget ud af i IV'eren. Og jeg kan ikke lade være at føle, at der er ting man savner. Men sådan må det jo være, når der er tale om et helt nyt spil, med anderledes fokus.
Er det så bedre eller dårligere end tidligere udgaver? Tja, bom. Noget af det fantastiske ved Civ serien, er at hvert enkelt spil har været fremragende. Og stadig har været det efter der kom et nyt nummer. Jeg kan stadig indimellem savne at spille det oprindelige, til DOS. Ikke mindst fordi et spil gik så hurtigt, dengang.
Det her, Civ 5, er et fantastisk spil. Men Civ 4 er også stadig et fantastisk spil, og kan sagtens spilles endnu. Jeg vil dog nok komme til at spille Civ 5 mest, ihvertfald i øjeblikket, da der stadig er meget at udforske.
Men et område, hvor jeg syntes IV'eren gjorde det bedre, var Wonders - hvor man så dem blive opbygget. Man føler det ikke så fantastisk at få et Wonder nu - og de virker heller ikke helt så seje, i det hele taget. Det synes jeg er lidt synd (men muligvis godt for spilbalancen).
Der er lagt op til, at der kan laves mods - modificeringer - som kan lægges på nettet, centralt. Og hentes. Det er en del jeg ikke har kigget på endnu, men jeg går udfra der kommer mange, og sikkert nye civilisationer man kan spille, med nye ledere. Og meget andet.
Rent teknisk har jeg haft et par problemer med det - engang var jeg ude i Windows, og da jeg kom tilbage i spillet var musen helt ude af sync; min søn har haft et problem med et spil som gik ned; og så synes jeg generelt det tager utroligt lang tid at loade et spil.
Og det er lidt en anke. Men under alle omstændigheder - er man til Civ - og det er man vel?! - så er Civilzation V noget man vil nyde at udforske. Og se at der er endnu flere måder at gøre det på. Og at gøre det godt.
Og - så er der i øvrigt også en helt ny enhedstype i spillet, den sdiste og sejeste: Giant Death Robot (kræver Nuclear Fusion, såvidt jeg husker). Den er sej - man kan se den i klippet herunder - hvor man iøvrigt også kan se lidt af spillet iøvrigt, i en sen fase:
Ceterum censeo Facebook esse delendam.
Mit opgør med internettet
4 dage siden
2 kommentarer:
Fristende. Har også spillet nogle af de ældre versioner. Og brugt oceaner af tid på det. For det ER et fedt spil.
Har købt det til playstation3, og der er største downside at det tager sindssygt meget tid at spille. Og da det er indkøbt mens ungerne var endnu mindre end de er nu, så har jeg ikke spillet så meget.
For sjov købte jeg det også til iPhone - og det er jo en fuldstændig horribel idé at lave nogen som helst mobilversion af et mastodontspil som CIV!
Tak for anmeldelsen :)
Ja, nu spiller jeg jo stort set ikke på andet end PC, men må da sige at det nok er et af de spil, jeg har sværest ved at se køre på andet. (Muligvis fordi jeg har et forældet syn på konsoller.)
Og selv tak :)
Send en kommentar