Leoparddrengens
Public Key

lørdag den 19. november 2011, kl. 19.53

Puha, TV Avisen. Puha!

Jeg var da godt nok ved at få blodpølsen galt i halsen her for lidt siden, da TV Avisens 18:30'er blev sendt. For i et indslag om afghanske asylbørn, som det skal undersøges om skal sendes hjem, kom der pludselig under interview i studiet, er snurrende Facebook-logo, og ved siden af kommentarer til emnet fra seere som kommenterede på Facebook.

Det er selvfølgeligt set før. For eksempel kører TV2 det af i Tour de France. Og der er det irriterende nok. Men det her....?!

Ja, de må have spist blåsøm!
For det første troede jeg gerne TV Avisen ville se sig som seriøst medie. Det billede skydes godt og grundigt i smadder af det der.

For det andet er det vildt distraherende. Jeg vil godt kunne koncentrere mig om interview med tåbelige politikere, uden at jeg samtidigt skal forholde mig til tilfældige tumpers mening om deres meninger. Hvis jeg har lyst til det, kan jeg selv gå på Facebook, eller DRs egne debatsider.

For det tredie er det snurrende logo i sig selv vildt distraherende. Det var det forøvrigt også, da TVA havde i valgkampen havde deres snurrende terning, med de forskellige politiske partiers bogstaver. Drøn-irriterende, men da vidste man i det mindste at det ville få en ende.

For det fjerde - og vigtigst, synes jeg: Hvorfor skal den agtværdige TV Avisen reklamerer for et helt igennem kommercielt foretagende, som Facebook?! Jeg kan huske at der var engang, hvor programmer på DR ikke måtte vise en øl, hvis man kunne se på etiketten hvem der havde fremstillet den, for ikke at komme til at reklamere. Det var noget hysterisk.

Men det her? Det er da fuldstændigt langt ude. Jeg håber meget at TVA vil stoppe den praksis hurtigst muligt, for det ødelægger deres ellers udmærkede nyhedsprogram.

(Og for en ordens skyld: ja, jeg afskyr Facebook, men det har ikke noget med sagen at gøre her. Eller ihvertfald ikke ret meget. Var det Twitter - som jeg holder meget af - TVA bragte ind på den måde, ville min holdning være præcis den samme, både hvad angår distraktionen og reklamen.)

Ceterum censeo Facebook esse delendam.

2 kommentarer:

Uden Relevans sagde ...

Jeg er enig! Selv om det private firma Facebooks site er en stor del af danskernes hverdag, er der ingen grund til at reklamere for det på den måde.

Desuden er det alt for nemt at spamme tickeren og på den måde påvirke debatten.

Leoparddrengen sagde ...

Hvad angår det sidste er jeg trods alt ret sikker på, at kun udvalgte kommentarer får lov at komme i TV. Ellers ville DR løbe alt for stor risiko for viderebringelse af injurier, med videre.

Men dermed mener jeg ikke, at der er nogen sandsynlighed for at "debatten" bliver synderligt saglig...