Det bliver en stor dag i dag når det nye rejsekort træder i kraft i Københavnsområdet, sådan for alvor.
Jeg ved ikke, det er mit indtryk at mange har en vis skepsis overfor kortet - det kan der da også være god grund til, når man ser på det offentliges track record hvad angår store IT-projekter. Og hvis jeg ikke havde været lidt involveret i projektet som beta-tester havde jeg nok også selv været skeptisk.
Men det har jeg altså, som en slags betatester - jeg har bare ikke kunnet skrive om det før (på grund af en NDA). Og det kort er fedt! Endeligt noget som integrerer sig ordentligt med moderne teknologi. Og samtidigt gør op med en masse dogmer i den offentlige transport. Altså - for eksempel det, at man nu kan nøjes med at betale for én enkelt zone, når man kun bevæger sig for eksempel indenfor Zone 1, det er sgu da cool.
Samtidigt udregnes der automatisk rabat i forhold til hvor ofte du bruger kortet, så man behøver ikke tænke på hvad der bedst kan betale sig af klipekort eller billet eller månedskort eller noget - dit forbrug bliver helt enkelt trukket fra din Nem-Konto ved månedens udgang.
Okay, i den test jeg var i kunne jeg godt have ønsket at det hele var specificeret lidt bedre ud, for det var ærligt talt lidt svært at få til at passe og forstå - men de lovede at det nok skulle blive rettet, så det er jeg sikker på det er blevet.
Og selvfølgelig er det også lidt usmart at ikke alle har modtaget kortet endnu, men jeg har da set at ihverfald DSB har sagt at de ikke uddeler nogen bøder i april - folk skal ligesom have lov til at lære at omstille sig. Det er da også kun fair når de nedlægger klippekortene som vi har vænnet os til siden 1980 (det er godtnok ret nostalgisk at skulle sige farvel til! - jeg husker stadig mit første!!).
Nå, men som sagt, kortet er vanvittigt nemt og intuitivt at bruge og integrerer de moderne teknikker. Men jeg vil alligevel gennemgå brugen her, for det kan der nok komme mange søgninger på.
Okay, det første du skal gøre er at presse kortet du har fået med posten ud af det plastik-pap der er omkring. På den ene side af den er sådan et halvt mønster, det er sådan en halv stregkode der kan scannes af en mobiltelefon. Og det kort skal man altid have med når man rejser, sammen med sit kort med NemID-nøgler.
Når man så er på en station eller et busstoppested, hvor man skal med toget/bussen så tager man sin halve mobilstregkode på sit NemRejseKort og sætter sammen med den halvdel der er på stationens billetautomat (som jo iøvrigt ikke længere virker til billetter, så den bliver nok udskiftet på et tidspunkt) / busstoppestedet, og tager et billede med din mobiltelefon af den samlede stregkode.
Denne stregkode indeholder så ganske smart information om hvem du er, og hvor du er!
Billedet af koden sender du som MMS til 0401 med teksten NemRejse (i testen var det vigtigt med små og store bogstaver, det har de forhåbentligt rettet). Og så får du en talrække tilbage i en sms, som du skal gemme, gerne notere ned på et papir (det er det enkleste).
Og så rejser du ellers hvorhen du skal.
Når du så er nået frem tager du på destinationens automat/stoppested et nyt billede af de to halve stregkoder, og sender det i en MMS til 0401 med teksten NemRejse efterfulgt af talkoden du modtog tidligere.
Så er din rejse registreret. Men for at det kan checkes at det virkelig er dig der har gennemført rejsen - sikkerhed frem for alt! - sendes nu et fire-cifret nummer tilbage i en sms. Dette nummer er en (ubrugt) nøgle på dit NemID nøglekort. Så nu sender du til 0401 teksten
Hvor
Og så er din rejse endeligt registreret, og der kan udregnes rabatter og pris, som altså beregnes på baggrund af dit forbrug i en måned, og trækkes fra din NemKonto ved månedens udgang (eller vistnok den 4. i måneden, eller førstkommende hverdag derefter).
Er der så ingen konrol? tænker du måske. Jo, selvfølgelig. Men den kode du modtager ved registreringen på dit afrejsested tæller som dokumentation for rejsen, så den skal du bare give til kontrolløren.
Og hvad så hvis jeg ikke registrerer min destination? tænker du sikkert så. For så undgår man jo at blive trukket... sådan troede jeg ihvertfald først. Men der er systemet så snedigt indrettet, så hvis du ikke har registreret en destination inden en time efter afrejse, så regnes det som en overtrædelse, og du får automatisk beregnet en kontrolafgift. Så det er meget vigtigt at huske at få sendt koden afsted ved ankomst!
Ikke mindst fordi kontrolafgifterne er blevet sat op til kr 1.200 med indførslen af det nye system. Det har selvfølgeligt også kostet mange penge at udvikle, men først og fremmest er der altså ingen undskyldning for ikke at have gyldig rejsehjemmel længere - den der med et bøjet klippekort holder ligesom ingen steder.
Men altså - den første måned, i april, kan man rejse gratis - det er en indkøringsperiode. I hvertfald med DSB. (Jeg synes i øvrigt det er vildt synd for Søren Erichsen han er blevet fyret lige inden NemRejseKortet træder i kraft - og jeg tror et eller andet sted det er fordi transportminister Hans Christian Schmidt (den nar!) vil score æren selv.)
Jeg tror næsten jeg prøver en tur til Bakken i løbet af i dag, med DSB First og mit NemRejseKort, på den første dag det er i brug, her i det forårskåde april!
P.S. Måske er du havnet her ved en fejlsøgning, og ledte i virkeligheden efter et kneppekort? I så fald, følg linket.
Jeg ved ikke, det er mit indtryk at mange har en vis skepsis overfor kortet - det kan der da også være god grund til, når man ser på det offentliges track record hvad angår store IT-projekter. Og hvis jeg ikke havde været lidt involveret i projektet som beta-tester havde jeg nok også selv været skeptisk.
Men det har jeg altså, som en slags betatester - jeg har bare ikke kunnet skrive om det før (på grund af en NDA). Og det kort er fedt! Endeligt noget som integrerer sig ordentligt med moderne teknologi. Og samtidigt gør op med en masse dogmer i den offentlige transport. Altså - for eksempel det, at man nu kan nøjes med at betale for én enkelt zone, når man kun bevæger sig for eksempel indenfor Zone 1, det er sgu da cool.
Samtidigt udregnes der automatisk rabat i forhold til hvor ofte du bruger kortet, så man behøver ikke tænke på hvad der bedst kan betale sig af klipekort eller billet eller månedskort eller noget - dit forbrug bliver helt enkelt trukket fra din Nem-Konto ved månedens udgang.
Okay, i den test jeg var i kunne jeg godt have ønsket at det hele var specificeret lidt bedre ud, for det var ærligt talt lidt svært at få til at passe og forstå - men de lovede at det nok skulle blive rettet, så det er jeg sikker på det er blevet.
Farvel til klippekortet - goddag til RejseKortet |
Nå, men som sagt, kortet er vanvittigt nemt og intuitivt at bruge og integrerer de moderne teknikker. Men jeg vil alligevel gennemgå brugen her, for det kan der nok komme mange søgninger på.
Okay, det første du skal gøre er at presse kortet du har fået med posten ud af det plastik-pap der er omkring. På den ene side af den er sådan et halvt mønster, det er sådan en halv stregkode der kan scannes af en mobiltelefon. Og det kort skal man altid have med når man rejser, sammen med sit kort med NemID-nøgler.
Når man så er på en station eller et busstoppested, hvor man skal med toget/bussen så tager man sin halve mobilstregkode på sit NemRejseKort og sætter sammen med den halvdel der er på stationens billetautomat (som jo iøvrigt ikke længere virker til billetter, så den bliver nok udskiftet på et tidspunkt) / busstoppestedet, og tager et billede med din mobiltelefon af den samlede stregkode.
Denne stregkode indeholder så ganske smart information om hvem du er, og hvor du er!
Billedet af koden sender du som MMS til 0401 med teksten NemRejse (i testen var det vigtigt med små og store bogstaver, det har de forhåbentligt rettet). Og så får du en talrække tilbage i en sms, som du skal gemme, gerne notere ned på et papir (det er det enkleste).
Og så rejser du ellers hvorhen du skal.
Når du så er nået frem tager du på destinationens automat/stoppested et nyt billede af de to halve stregkoder, og sender det i en MMS til 0401 med teksten NemRejse efterfulgt af talkoden du modtog tidligere.
Så er din rejse registreret. Men for at det kan checkes at det virkelig er dig der har gennemført rejsen - sikkerhed frem for alt! - sendes nu et fire-cifret nummer tilbage i en sms. Dette nummer er en (ubrugt) nøgle på dit NemID nøglekort. Så nu sender du til 0401 teksten
NemRejse <nøgletal> <cprnr> <kodeord>
.Hvor
nøgletal
er nummeret udfor nøglen på dit nøglekort, cprnr
er dit cprnr, eventuelt Brugeridentifikation hvis du har lavet sådan en i NemID, og kodeord
er det kodeord du selv har valgt da du først oprettede forbindelse til NemID.Og så er din rejse endeligt registreret, og der kan udregnes rabatter og pris, som altså beregnes på baggrund af dit forbrug i en måned, og trækkes fra din NemKonto ved månedens udgang (eller vistnok den 4. i måneden, eller førstkommende hverdag derefter).
Er der så ingen konrol? tænker du måske. Jo, selvfølgelig. Men den kode du modtager ved registreringen på dit afrejsested tæller som dokumentation for rejsen, så den skal du bare give til kontrolløren.
Og hvad så hvis jeg ikke registrerer min destination? tænker du sikkert så. For så undgår man jo at blive trukket... sådan troede jeg ihvertfald først. Men der er systemet så snedigt indrettet, så hvis du ikke har registreret en destination inden en time efter afrejse, så regnes det som en overtrædelse, og du får automatisk beregnet en kontrolafgift. Så det er meget vigtigt at huske at få sendt koden afsted ved ankomst!
Ikke mindst fordi kontrolafgifterne er blevet sat op til kr 1.200 med indførslen af det nye system. Det har selvfølgeligt også kostet mange penge at udvikle, men først og fremmest er der altså ingen undskyldning for ikke at have gyldig rejsehjemmel længere - den der med et bøjet klippekort holder ligesom ingen steder.
Men altså - den første måned, i april, kan man rejse gratis - det er en indkøringsperiode. I hvertfald med DSB. (Jeg synes i øvrigt det er vildt synd for Søren Erichsen han er blevet fyret lige inden NemRejseKortet træder i kraft - og jeg tror et eller andet sted det er fordi transportminister Hans Christian Schmidt (den nar!) vil score æren selv.)
Jeg tror næsten jeg prøver en tur til Bakken i løbet af i dag, med DSB First og mit NemRejseKort, på den første dag det er i brug, her i det forårskåde april!
P.S. Måske er du havnet her ved en fejlsøgning, og ledte i virkeligheden efter et kneppekort? I så fald, følg linket.
Ceterum censeo Facebook esse delendam.
8 kommentarer:
Ihh, altså det burde de gøre herovre ved Århus også. Jeg skal nemlig køre med tog i dag, og gider ikke at betale. I er heldige at I slipper for det i dag, der burde være flere gratisdage ;-)
Kan det passe, at de også havde en eller anden gratisdag engang sidste år?
Gad vide, hvad det er for et rejsekort, du beskriver? Det er i alt fald ikke det rejsekort, der i dag erstatter klippekortene. Du nævner bl.a. NemID, mobiltelefon,stregkode,MMS-besked, rejse i kun én zone, betaling en gang om måneden osv.
Intet af det passer på det faktisk eksisterende rejsekort! Det er et plastickort med en chip, der skal føres hen til at læsepunkt ved ind- og udcheck. Kortet skal tankes op med penge på forhånd (hvilket kan være lidt besværligt for folk, der ikke har dankort) og kortet kan ikke anvendes, hvis saldoen er under 50 kr. Man skal betale for mindst to zoner også ved lokaltrafik. Se selv på rejsekortet.dk
Med venlig hilsen
Lars
RETTELSE
Den korrekte webadresse er rejsekort.dk
Jeg undskylder fejlen!
Lars
@imangelafbedre
I kan jo glæde jer til systemet kommer til Aarhus også - mon så ikke I også får et par gratisdage? Måske om et år?
@Lars
Mange tak for link! Desværre er jeg bange for det er et phishing-site - jeg ville være meget varsom med at benytte det! Det rigtige rejsekort site er jo på et .nu domæne, ligesom NemID - det er rejsekort.nu.
I øvrigt, med al respekt, jeg ved ikke lige hvilken kalender du bruger, men jeg synes det system du beskriver lyder unødigt kompliceret og oldnordisk. Og slet ikke så fikst som det jeg beskriver, som træder i kraft i Hovedstaden i dag, den 1. april.
hehe happy fools day ;-)
I lige måde :)
faktisk burde alle bare have en bøde for at køre med, så ville vi hurtigt få rettet op på den dårlige økonomi.
Jeg synes du skal sende forslaget til Hans-Christian Schmidt. Jeg tror han vil blive glad for det!
Send en kommentar