Leoparddrengens
Public Key

lørdag den 3. januar 2009, kl. 23.17

D&D 4th ed

Spillede igen i går efter lang tids venten.

Det fungerer bedre efterhånden synes jeg, efterhånden som man får lidt mere styr på sine powers.

Synes dog stadig at hele systemet er lidt for smooth - det vil sige, der er for lidt forskel i mellem klasserne og deres powers, det hele virker meget ens. Men som system er det gennemført.

Har også stadig fornemmelse af, at systemet ligeså godt kunne være lavet til et computer RPG med healing surges og encounter powers etc. Og at det er endnu mere designet til rent kamp end rollespil (og, ja, ved godt det altid er op til spillerne og DM, men nogen systemer læger altså mere op til det ene end det andet).

Men altså - bliver trods alt fortsat mere positiv, så på den led er det jo godt nok. Men det bliver altså aldrig den samme åbenbaring som 3.0 var, da jeg først læste reglerne til den.

Ceterum censeo Facebook esse delendam.

2 kommentarer:

Tårnet sagde ...

Ja, vi holder fast i 3.5 hos os. 4.0 minder os simpelthen alt for meget om WoW, på den ikke lækre måde. Jeg har læst bøgerne, men det fanger mig ikke. Men når vi er færdig med vores nuværende kampagne (om en 2-3 år), så kan det godt være at vi prøver 4.0 engang.

Leoparddrengen sagde ...

Jeg har faktisk aldrig prøvet WoW - jeg tør ikke, er bange for aldrig at slippe skærmen igen.

Da vi skiftede til 4.0 var vi faktisk næsten færdige med vores 3.5 D&D kampagne, forstået på den måde at vi var 19-20 level. Og Epic virker lidt... mystisk.

Og vores DM var gået lidt død på det, og ville gerne prøve noget nyt - hvilket jeg da også godt kan forstå.

Jeg vil også sige, at 3.0/3.5 systemet begynder at falde sammen omkring 17 level; efter dette punkt er det som om alle kampe handler om save-or-die situationer, og man skal slå en 1'er for at misse.

Men det var godtnok en fornøjelse at spille indtil da - en fornøjelse jeg stadig har til gode rigtigt at mærke ved 4.0, selvom vi hygger os fint & får drukket en masse bajere :)