Leoparddrengens
Public Key

onsdag den 27. marts 2013, kl. 07.01

I don't want to die listening to this song

Sådan cirka, efter hukommelsen, startede sceneriet i det sneak peak af spillet Battlefield 4 jeg og ca 500 andre indbudte gæster blev præsenteret for i den klassiske biograf Skandia i Stockholm i går.

Sangen der referedes til var Bonnie Tyler's Total Eclipse of the Heart, som kørte i baggrunden i den Jeep det var gået hulens galt for. Og var dermed en humoristisk - via den endnu mere kendte end originalen literal version - indledning på hvad der skulle være en tour de force i cinematisk taktisk kamp.

17 minutters hæsblæsende demo var det - 17 minutter, som vi var blevet fløjet ind fra alle kanter af Europa for at opleve. Så der var også lagt op til at det skulle være noget udover det sædvanlige.

Og det var det.

Jeg har ikke selv spillet nogen af de tidligere Battlefield spil. Faktisk har jeg selv ikke brudt mig synderligt om first person spil, især ikke first person shooters. Det er der dog blvet blødt op på det seneste år, især med Mass Effect-serien som jeg spillet igennem startende for et års tid siden.

Her har det så været den gode historie, der lokkede mig til at deltage i den taktiske (adrenalinskabende) kamp. Som jeg så ikke har haft fornemmelse af var i de rene kampspil, som Battlefield.

Men de 17 minutter i dag viste klart en fangende historie - udover, naturligvis, en suveræn grafik, som selv i biografstørrelse udmærket kunne have været en Ridley Scott-film (hvis man lige så bort fra teksterne med Press E to enter vehicle, som dukkede op undervejs).

Ganske vist anede vi ikke meget om hvad pokker den gruppe vi fulgte dog egentlig kæmpede for, eller hvorfor (eller jeg gjorde ihvertfald ikke) - men man kunne næsten ikke undgå at blive grebet, både af kampene, og af hvad de blev udsat for i cut-scenes imellem - a wolf caught in a trap must bite off it's own leg to survive.

Og det var da også noget i den retning DICE's CEO (hvis nøjagtige titel og navn jeg ikke lige kan huske) efterfølgende fortalte de så som udfordringen nu: De har med Frostbite 3 Engine'n skabt et spilgrundlag, hvor der nærmest ikke længere er tekniske forhindringer - så den virkelige udfordring i Battlefield 4 har været, at skabe gameplay som til fulde kunne udnytte disse tekniske muligheder - ikke mindst på historien og de taktiske muligheder i single-player.

Det lød faktisk alt sammen særdeles interessant for en som mig, som sjældent har været til de store multiplayer spil: hvor salgsgimmicken i mange år har været, at gøre multiplayer bedre, lød der nu her toner om at bruge erfaringerne fra multiplayer til at gøre singledelen og historien der mere gribende.

Ihvertfald meget interessant. Og fantastisk, imponerende 17 minutters gameplay. Som jeg ville ønske jeg kunne linke til, men de er hemmelige. Faktisk er dette indlæg også hemmeligt til kl 7, for ikke at overhale San Francisco præsentationen indenom. På det tidspunkt kan man nok også finde sneak peak-traileren på youtube, som er et opkog af de 17 fængende minutter vi så. [Opdatering, 7:19] Jep, den er online nu, embeddet herunder.

Anyway, altså ret overbevisende. Men caveat emptor: Jeg er som beskrevet blevet inviteret til eventen og kan ikke klage over forplejning undervejs (der kom et andet indlæg om hele meta-oplevelsen en af dagene), så jeg har god grund til at være begejstret. Og så har jeg ydermere nogle (få) aktier i EA, som ejer DICE og udgiver Battlefield.

Men sejt det var det altså!


Ceterum censeo Facebook esse delendam.

0 kommentarer: